Vier schrijfregels voor overtuigende teksten

Vier schrijfregels voor overtuigende teksten

overtuigende tekst

Wanneer je bewust bezig bent met communicatie, wil je natuurlijk graag dat de teksten die je schrijft echt hun doel behalen. Heb je helder voor ogen wat het doel van je tekst precies is en wie je ermee wilt bereiken? Dan kunnen de volgende tips wellicht goed van pas komen. Met overtuigende teksten bedoel ik teksten die als doel een bepaalde actie hebben. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen meer informatie gaan opzoeken over jouw product of dienst, dat ze contact met je opnemen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Het kan natuurlijk ook dat je jouw teksten in wilt zetten om jouw product of dienst te verkopen. Om deze doelen te behalen zijn er een aantal schrijfregels die ik hieronder graag met je deel.

#1 Niemand wil jouw verhaal horen

Je leest het goed. Niemand is geïnteresseerd in een uiteenzetting van alles waar jij goed in bent, wat je product te bieden heeft of hoe geweldig jouw dienst is. Wat je lezer wil weten is: “what’s in it for me?” Verplaats je dus in je klant, in plaats van in je eigen aanbod. Als het goed is heeft jouw ideale klant (of doelgroep) een probleem dat jij op kunt lossen. Spreek die lezer daarop aan! Omschrijf het probleem van je doelgroep en laat vervolgens zien dat jij daar een oplossing voor hebt. Het is hierbij dus ook van groot belang dat je je richt op een specifiek persoon met een specifieke behoefte. Richt je je op teveel verschillende doelgroepen of problemen tegelijk, dan schiet je met hagel. Een tekst die direct een zo specifiek mogelijke doelgroep aanspreekt heeft veel meer kans om te overtuigen.

#2 KISS

Keep It Simple, Stupid; less is more; schrijven is schrappen; kill your darlings… Vier uitspraken waarvan ik er beter maar één kan noemen, in een overtuigende tekst. Zoals ik in mijn blog over teksten op het web ook al aangaf, lezen mensen op het internet namelijk het liefst zo weinig mogelijk. Het is dus, vooral als je erop uit bent dat je lezer actie gaat ondernemen, van belang dat je zo duidelijk mogelijk communiceert. Gebruik dus geen vakjargon of vage, bloemrijke taal om je boodschap in te leiden, maar kom snel ter zake. De lezer wil weten waar hij aan toe is en wil zo snel mogelijk weten “what’s in it for me?”

#3 Geef niet alles weg

Als je wil dat je lezer contact met je op gaat nemen, meer informatie over jouw aanbod aanvraagt of interesse krijgt in jouw dienst of product, hoef je niet alles meteen weg te geven. Maak je lezer nieuwsgierig met een schets van jouw aanbod (als oplossing voor hun probleem) of een voorbeeld ervan, en je plant het zaadje voor verder contact. In dat contact tussen jou en je klant ontstaat vaak namelijk pas echt de oplossing voor zijn/haar probleem. Het ligt in dit geval wel aan het doel dat je stelt: wil je dat mensen simpelweg jouw product bestellen of kopen, kan je maar beter zo volledig mogelijk zijn in je informatie. Maar houd steeds in gedachten: wat is het doel van mijn tekst?

#4 Call To Action

Om je lezer echt tot actie te laten overgaan, moet je het hem/haar zo makkelijk mogelijk maken. Heb je in je tekst geprobeerd jouw product te verkopen? Zorg dan dat de lezer ook duidelijk een bestel-knop in beeld krijgt en kan afrekenen. Wil je dat je lezer contact met jou opneemt? Plaats je contactgegevens onderaan of aan de zijkant van je tekst, zodat de lezer niet te lang hoeft te zoeken. Hetzelfde geldt voor elke actie die je lezer naar aanleiding van jouw tekst zou moeten ondernemen. Een knop met “bestel”, “contact”, “inschrijven”, “reageer”, “doneer”, “word lid” of “meer informatie” in beeld zorgt ervoor dat ze direct door kunnen klikken; wel zo sympathiek en effectief.

Ik hoop dat deze tips jou helpen om je doelen te bereiken. Heb je ervaring met deze schrijfregels, vragen of opmerkingen? Ik lees ze graag in de reacties!

Getagd met , , ,

2 Comments on “Vier schrijfregels voor overtuigende teksten

  1. Ha die Linda, goeie tips. Leuk artikel.
    Zou je eens willen kijken naar mijn laatste artikel op LinkedIn en deze eens van feedback willen voorzien? Groet, Rob

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*