Redactiemedewerker BIJ1

Redactiemedewerker BIJ1

Tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen werkte ik mee op de redactie van BIJ1. Samen met kandidaten Jeanette Chedda en Quinsy Gario en een tiental mederedactieleden produceerden we diverse artikelen, webteksten, persberichten en andere teksten. Hiermee ondersteunden we het campagneteam en het Digital Organizing Team dat ook samenwerkte met het Creative team dat voor de visuele uitingen zorgde.

Inhoudelijke artikelen

Door middel van interviews met (ervarings)experts en deskundigen schreef en redigeerde ik verschillende achtergrondartikelen. Zo verdiepte ik me met behulp van Rebekka Timmer (kandidaat) en Hans Lammers (van de FNV) in het pensioenenstelsel en schreef ik een stuk over het Nationaal Pensioenfonds. Ook sprak ik met ervaringsdeskundigen over de problemen binnen de trans zorg en schreef ik over het Nationaal Zorgfonds als oplossing hiervoor. Ook schreef ik mee aan en redigeerde ik stukken over het niqabverbod, Roma, Sinti en Woonwagenbewoners in Nederland, een verslag van het verkiezingsfestival en een stuk over de dood van een trans vrouw in een AZC. Deze artikelen werden op de website van BIJ1 gepubliceerd en gedeeld via social media.

Interviews en acties

Als redactie kregen we regelmatig vragen vanuit de media of benaderden we zelf media om onze artikelen, persberichten en opiniestukken te delen. Zo vroeg tijdschrift NOUVEAU om een kort interview met Sylvana Simons voor een serie portretten van vrouwelijke politici in hun blad. Namens hen maakte ik een afspraak met mevrouw Simons en stelde ik haar de vragen die zij beantwoord wilden hebben. Het werd een mooi portret dat op de website van NOUVEAU en in de papieren versie verscheen.

Samen met Jeanette Chedda werkte ik aan een actie rondom een petitie om stemmen per post mogelijk te maken. Een webpagina, petitie-tekst, persbericht en diverse opiniestukken werden daarvoor geschreven en geredigeerd door mij, Chedda en twee andere redactieleden. Samen met actiegroep Geen Dor Hout werd de petitie gelanceerd en gedeeld op de website van BIJ1.

Webredactie en campagne-tools

Als webredacteur hielp ik ook mee bij het optimaliseren van de artikelen op gebied van SEO en toegankelijkheid. In de WordPress website voerde ik alt-omschrijvingen, meta descriptions en linkomschrijvingen in. Alt-omschrijvingen zijn niet alleen voor de SEO van belang, maar ook voor blinde en slechtziende mensen. Hun apparatuur ‘leest’ deze tekstjes vaak waardoor zij kunnen weten wat er op een afbeelding staat.

Ook schreef ik teksten ten behoeve van de campagne, zoals de Frequently Asked Questions pagina en een pagina genaamd: “De stemwijzer zegt BIJ1, wat nu?”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*