Blog

Lees verder
genderneutrale manier aanspreken klanten lezers

5 tips voor genderneutrale B2C communicatie

Oftewel: 5 redenen waarom het onnodig is om als bedrijf naar het geslacht van klanten te vragen in formulieren en communicatiemiddelen. Als organisatie wil je je klanten zo persoonlijk mogelijk te woord staan. Wellicht is dat (één van de redenen) waarom je op het contactformulier naar hun geslacht vraagt. Je wilt ze immers aan kunnen spreken met ‘meneer’ of ‘mevrouw’. Inmiddels zijn er veel organisaties die beseffen dat je hiermee niet iedereen tegemoet komt; zij voegen een derde optie toe naast ‘man’ of ‘vrouw’, zoals ‘anders’, ‘x’ of ‘non-binair’*. Maar hoe spreek je die derde groep dan aan in mails, brieven of gesprekken? En als je mensen op een genderneutrale manier kunt aanspreken, is het dan eigenlijk nog wel nodig om naar iemands geslacht (of gender) te vragen? Hieronder geef ik je 5 tips voor het onderhouden van klantcontact op een neutrale manier. Hiermee zullen al je klanten zich aangesproken...
Lees verder
Lees verder
Twee keer heet logo van Tekstbureau Linda Schlief, een lichtgroen vierkant spreekwolkje met in de linker: 'Hoera vijf jaar' en de rechter 'Tekstbureau Linda Schlief'. Er hangen slingers boven en eromheen vliegt confetti

5 jaar Tekstbureau Linda Schlief: een interview met mezelf

Tekstbureau Linda Schlief bestaat 5 jaar! Dat vraagt om een feestje, champagne, speeches! Of toch op z’n minst een blog. Voor deze bijzondere gelegenheid doe ik iets wat ik graag doe, maar nooit met mezelf heb gedaan. Interviewen! Op social media vroeg ik aan mijn netwerk wat zij over mij willen weten en ik kreeg een paar mooie vragen. Naast de vragen die ik een 5 jaar-bestaande-tekstschrijver zelf zou vragen, heb ik die van jullie dus ook verwerkt in dit interview. Want als er één ding is dat ik als tekstschrijver weet, is dat je altijd rekening moet houden met wat je lezers willen weten. Anders kan je net zo goed in je dagboek schrijven! Lees hieronder dus over hoe het allemaal begon, wat ik nu anders doe dan voorheen, wat ik het leukst vind en wat mijn grootste blunders waren. Maar ook wat mijn dromen voor de toekomst zijn!...
Lees verder
Lees verder
Een roltrap, lift en trap naast elkaar in iets wat op een stationshal lijkt. Als teken van toegankelijkheid.

Het verschil tussen toegankelijk en inclusief taalgebruik

Toegankelijke taal, inclusieve taal: tomato, tomahto? Voor veel mensen is het nog niet duidelijk wat het verschil is tussen toegankelijk en inclusief. En het is ook niet heel eenvoudig aan te duiden. Vandaar dat ik daar een blog aan wijd met voorbeelden en uitleg. Ten eerste laat ik zien hoe toegankelijkheid en inclusie eruitziet in een fysiek gebouw: dit is iets wat veel mensen zich goed voor kunnen stellen. Vervolgens laat ik zien hoe dat dan met taal en communicatie werkt. Toegankelijk gebouw: kom binnen Als je een gebouw toegankelijk wilt maken, zorg je dat er een lift is, hellinkjes voor de drempels, automatisch openende deuren, goede verlichting, goede akoestiek, en goede bereikbaarheid. Je laat zien: iedereen is welkom en we doen er alles aan om het jou gemakkelijk te maken binnen te komen en hierbinnen te doen wat je wil doen. Er is dus sprake van een partij (een...
Lees verder
Lees verder
Letters: L G B T Q op scrabble steentjes met een regenboog achtergrond

Pride Maand: Wat betekenen de letters in LHBTIQ+?

Juni is pride maand! Dat betekent dat we stilstaan bij het vieren van diversiteit in identiteit, gender en seksuele voorkeuren en expressie! Veel bedrijven en mensen zien deze maand vooral als een kans om hun regenboogvlag uit te hangen en (al dan niet met winstoogmerk) hun solidariteit te tonen aan de “regenboogcommunity”. Toch is het belangrijk om te weten dat de Pride voortkomt uit een opstand in 1969 bij de Stonewall Inn, een homobar in New York waar de politie jarenlang met geweld de bezoekers opzocht en mishandelde. Homoseksualiteit was in die tijd verboden. De bonte verzameling trans vrouwen, dragqueens, sekswerkers, lesbiënnes, bi- en homoseksuele personen kwamen dat jaar in juni dagenlang in opstand tegen dit onrecht dat hen werd aangedaan. Als feministische tekstschrijver kan ik natuurlijk niet achterblijven mijn steentje bij te dragen. En omdat ik nu eenmaal van letters houd, besteed ik graag wat aandacht aan het (immer uitbreidende)...
Lees verder
Lees verder
witte ruitjes met lichtblauwe iconen van een persoon in een rolstoel, met een gebroken arm, een zwanger persoon, een oor, een persoon met een blindengeleidenstok en een persoon met een hond. Iconen van toegankelijkheid.

Hoe maak je toegankelijke teksten ook inclusief?

Om inclusief te schrijven is het van belang dat je tekst ook toegankelijk is. Hoewel inclusief taalgebruik een vrij nieuw begrip is waar nog niet veel mensen en organisaties in gespecialiseerd zijn, is toegankelijke taal al wel bekend. Veel tekstschrijvers en communicatieprofessionals zweren bij toegankelijke taal. Ze noemen het ook wel B1-taal, heldere taal, klare taal, duidelijke taal of gewone-mensen-taal. Maar wat is nu écht toegankelijke taal, als je het wilt inzetten als onderdeel van inclusief taalgebruik? Daar ga ik in deze blog op in. Toegankelijk voor wie? Wil je een toegankelijke tekst schrijven, dan is het goed om te bedenken voor wie die tekst dan toegankelijk moet zijn. Vaak wordt toegankelijke taal ingezet om de grootst mogelijke doelgroep te bereiken. Er wordt ingezet op de massa, de gemiddelde Nederlander. Van het taalniveau B1 wordt gezegd dat zo’n 80% van de Nederlanders dit kan begrijpen. 40% van de Nederlanders heeft...
Lees verder
Lees verder
portret van linda, een witte vrouw met kort geschoren haar en een lichtroze bril

Waarom ik ‘wit’ ben en niet ‘blank’

In verschillende bekende media zoals de NOS, de Volkskrant en Trouw wordt sinds een paar jaar bewust gekozen voor het woord ‘wit’ in plaats van ‘blank’ als ze mensen met een huidskleur als die van mij omschrijven. Dit komt natuurlijk niet uit het niets. Kranten en andere nieuwsbrengers rapporteren voornamelijk wat zij zien gebeuren in de samenleving en kunnen in tijden van (taal)transitie een keus maken om te laten zien waar zij achter staan. Ze kunnen daarmee ook een versterkende, normaliserende werking hebben. Het woord ‘wit’ roept nogal wat reacties op bij veel (witte) mensen. Want wat is er nu eigenlijk mis met het woord ‘blank’? En ik ben toch helemaal niet wit? Wat is er mis met het woord ‘blank’? Met het woord ‘blank’ is niks mis. Tenminste, als je het gebruikt in de juiste setting. Er is bijvoorbeeld blanke was om je meubels mee in te wrijven. Deze...
Lees verder
Lees verder
zes poppetjes op een rij in verschillende kleuren (rood, oranje, geel, groen, blauw, paars) met daarboven de voornaamwoorden zij, hen, hij, die, zij, hij.

Hoe gebruik je de non-binaire voornaamwoorden hen/hun en die/diens?

Grote kans dat je ervan gehoord hebt: de voornaamwoorden hen/hun en die/diens om non-binaire personen te benoemen. In 2016 werd er door Transgender Netwerk Nederland (TNN) een verkiezing uitgeschreven voor non-binaire persoonlijke voornaamwoorden met bijbehorende bezittelijke voornaamwoorden. Landen als Zweden en Engeland gingen ons hier al in voor, dus het werd tijd dat ook Nederlandssprekenden de mogelijkheid kregen hun non-binaire medemens gepast te omschrijven. De winnaars van deze verkiezingen werden de voornaamwoorden “hen/hun” en “die/diens”.
Lees verder
Lees verder
inclusieve taal

Wat is inclusief taalgebruik?

Je hoort het woord ‘inclusiviteit’ steeds vaker en dat is volgens mij een goed teken. Het betekent letterlijk “de insluiting in de samenleving van achtergestelde groepen op basis van gelijkwaardige rechten en plichten. Inclusie staat tegenover uitsluiting en discriminatie.” (Wikipedia) Veel activisten, maar ook mensen in het bedrijfsleven en het onderwijs strijden voor meer inclusiviteit. Of het nu gaat om een gelijke behandeling en representatie van vrouwen, gekleurde personen, LHBTIQ+- personen of mensen met een beperking: het draait om inclusiviteit. Ook verschillende media en politieke partijen doen inmiddels hun best om meer diversiteit en inclusiviteit te stimuleren. Zelfs Zalando lanceerde onlangs een campagne waarin ze inclusiviteit promoten. Mijn versie van Microsoft Word zet nog steeds een rood karteltje onder het woord en geeft ‘exclusiviteit’ als suggestie. Dit geeft wel aan dat ‘inclusiviteit’ echt een woord is dat is gaan leven vanuit de maatschappij in deze tijd en nog niet besloten...
Lees verder
Lees verder
kloppend netwerken

Zie ik eruit als een tekstschrijver?

Kloppend Netwerken Gisteravond was ik voor het eerst bij een bijeenkomst van Jong MKB Arnhem - Nijmegen. Ik ging mee met Ginie en Rob, die daar een korte kennismaking met de workshop Kloppend Netwerken verzorgden. Het vond plaats bij Brasserie de Boerderij, in een prachtig zaaltje met glazen wanden dat uitkeek op de grote vijver in het Sonsbeekpark te Arnhem. Voor mij was het een leuke kennismaking met dit netwerk en voor de mensen die daar al bekend waren was het een leuke kennismaking met het team en de aanpak van Kloppend Presenteren. Tijdens één van de netwerk-oefeningen die Ginie en Rob ons voorlegden, gingen we vijf mensen in de groep aanspreken die we nog niet kenden. Telkens stelde je jezelf aan elkaar voor, maar je zei niet wat voor werk je doet. Op een papiertje schreef je beiden wat je dácht dat de ander voor werk doet en dat...
Lees verder
Lees verder
beste opbouw voor je blog

De beste opbouw voor je blog

Wil je een blog schrijven maar heb je geen idee waar te beginnen? Wat mij betreft is het allerbelangrijkste van een blog (of misschien wel elke tekst) dat je goed nadenkt over de opbouw of structuur. Als je daar namelijk eerst goed over nadenkt, krijg je ook een beter beeld van wat nu eigenlijk de boodschap is van je blog. Weet je heel goed wat je wilt vertellen, maar is je opbouw niet logisch? Dan vindt de lezer niet wat hij zocht. Heb je niet helemaal scherp wat je boodschap is, of heb je meerdere boodschappen in één tekst? Dan is je structuur waarschijnlijk ook ver te zoeken. Zonde van je tijd en moeite! Daarom geef ik je in deze blog een aantal tips om de opbouw van je blog goed neer te zetten. Bedenk waar je over wilt schrijven Dit klinkt als een open deur, maar zo eenvoudig is...
Lees verder
Lees verder
2018 jaar

Jaaroverzicht 2018: de hoogtepunten

Hoewel januari alweer onverstoord voorbij raast, deel ik toch nog graag de hoogtepunten en ontwikkelingen die ik heb doorgemaakt in het afgelopen jaar. Als me één ding duidelijk werd in 2018, was het wel dat persoonlijke ontwikkeling en zakelijke ervaringen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, als je zzp’er bent. Als ondernemer kom je niet vooruit als je op persoonlijk vlak in je comfortzone blijft zitten, en andersom. Daarbij kunnen ondernemers elkaar ontzettend inspireren en stimuleren, dus het delen van ervaringen is altijd leuk! Hieronder vind je zeven punten die ik als mijn hoogtepunten van het afgelopen ondernemersjaar zie.
Lees verder
Lees verder
Hoe schrijf je een inleiding? Start today! Tekstbureau Linda Schlief

Hoe schrijf je een inleiding?

Je hebt een onderwerp, zin om te schrijven, en je zit er helemaal klaar voor. Misschien staat de deadline alweer voor de deur. Maar je weet niet hoe je moet beginnen! Hoe schrijf je een inleiding? Dit kan vaak een flinke drempel zijn om te beginnen. De inleiding van je blog of ander soort tekst moet de lezer ervan overtuigen om jouw tekst te gaan lezen. Maar hoe zorg je nu dat je de aandacht van de lezer pakt in je inleiding? In deze blog geef ik je 5 tips!
Lees verder
Lees verder
overtuigende tekst

Vier schrijfregels voor overtuigende teksten

Wanneer je bewust bezig bent met communicatie, wil je natuurlijk graag dat de teksten die je schrijft echt hun doel behalen. Heb je helder voor ogen wat het doel van je tekst precies is en wie je ermee wilt bereiken? Dan kunnen de volgende tips wellicht goed van pas komen. Met overtuigende teksten bedoel ik teksten die als doel een bepaalde actie hebben. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen meer informatie gaan opzoeken over jouw product of dienst, dat ze contact met je opnemen of zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Het kan natuurlijk ook dat je jouw teksten in wilt zetten om jouw product of dienst te verkopen. Om deze doelen te behalen zijn er een aantal schrijfregels die ik hieronder graag met je deel.
Lees verder
Lees verder
schrijven op het web

Vijf tips voor schrijven op het web

Anders dan de lezers van een magazine, krant of roman, lezen websitebezoekers zelden een tekst van linksboven tot rechtsonder door. Een websitebezoeker scant in één oogopslag een webpagina met in zijn achterhoofd de vraag: kan ik hier vinden wat ik zoek? Dit herken je zelf waarschijnlijk wel van je eigen gedrag op het internet en wellicht uit de (uitblijvende) reacties op jouw online teksten. Is het dan totaal achterhaald om je boodschap in tekstvorm te presenteren op het web? Zeker niet! Met de huidige kennis over websitebezoekers weten we juist precies hoe we de lezers aandacht wél pakken en hoe we onze boodschap toch via tekst naar de doelgroep overbrengen. In deze blog geef ik je vijf tips voor schrijven op het web waar je echt rekening mee moet houden.
Lees verder
Lees verder
Koffie tekstschrijver seo Nijmegen website

De tekstschrijver is overal thuis

Eén van de leukste dingen van mijn vak als tekstschrijver vind ik de veelzijdigheid ervan. Tijdens mijn opleiding wilde ik me al niet beperken tot één onderwerp, dus koos ik verschillende vakken die te maken hadden met taal, cultuur en communicatie. Tot op de dag van vandaag kan ik niet kiezen uit verschillende vakgebieden, hobby’s of leefstijlen. En volgens mij is dat precies wat je nodig hebt als allround tekstschrijver: met een open blik steeds een nieuw vakgebied betreden, en steeds de benodigde informatie en stijl in de vingers krijgen die nodig is voor de opdracht. Van theaterzaal tot bakkerszaak 
Lees verder
Lees verder
Tekstbureau Linda Schlief schrijven redigeren blog webcontent social media persbericht

Het ontstaan van deze website

In juli 2016 ben ik officieel ingeschreven bij de KvK. Sindsdien ben ik lekker bezig met allerlei leuke opdrachten en de uitdagingen van het ondernemerschap. Uiteraard hoort daar ook het maken van een eigen website en andere PR-middelen bij. Als ik iets doe, doe ik het goed, dus hierbij laat ik je zien hoe deze website tot stand is gekomen. Om te beginnen wilde ik graag een logo laten maken, voor op visitekaartjes en voor op de Facebookpagina. Die pagina kon dan als voorloper van de website functioneren terwijl ik daarmee bezig was.
Lees verder