De tekstschrijver is overal thuis

Eén van de leukste dingen van mijn vak als tekstschrijver vind ik de veelzijdigheid ervan. Tijdens mijn opleiding wilde ik me al niet beperken tot één onderwerp, dus koos ik verschillende vakken die te maken hadden met taal, cultuur en communicatie. Tot op de dag van vandaag kan ik niet kiezen uit verschillende vakgebieden, hobby’s of leefstijlen. En volgens mij is dat precies wat je nodig hebt als allround tekstschrijver: met een open blik steeds een nieuw vakgebied betreden, en steeds de benodigde informatie en stijl in de vingers krijgen die nodig is voor de opdracht.

Van theaterzaal tot bakkerszaak

Loesje

Letterlijk gezien hoef ik als redacteur of schrijver natuurlijk amper te bewegen. Als ik wil kan ik al mijn werk vanuit huis doen, als ik maar een computer heb. Toch begeef ik me steeds weer in een andere cultuur. Het ene moment spreek ik met de eigenaar van een online marketingbureau over zijn missie om online marketing meetbaar en winstgevend te maken. Het andere moment kan ik me verdiepen in de leukste plekken om tapas te eten in Barcelona. Het ene jaar (2013) ben ik helemaal thuis in het theateraanbod van de Lindenberg in Nijmegen, terwijl ik in de avonduren een afstudeeropdracht van een rechtenstudent onder de loep neem. Een jaar later dompelde ik me onder in de Engelse studentencultuur, waar ik schreef over de taal, literatuur en het onderwijs in Engeland. In 2016 kreeg ik de mogelijkheid teksten te schrijven voor een groothandel voor verpakkingsmateriaal voor bakkers.

De belangrijkste reden waarom ik het zo leuk vind om als freelance copywriter of tekstredacteur te werken? Sinds ik als student en later als zzp’er teksten corrigeerde, herschreef of schreef voor anderen heb ik zo veel nieuwe werelden leren kennen. Van welzijnsorganisaties tot de beste smoothie-recepten, de leukste vrijgezellenfeestjes en de ontelbare meubels die beschikbaar zijn in de winkels van een woonmall. Zie mijn  portfolio voor de verschillende branches en organisaties waarin ik me heb ondergedompeld als tekstschrijver en -redacteur.

Inlezen en inleven

De leukste uitdaging blijft om de juiste toon en stijl te gebruiken die past bij de opdrachtgever, de doelgroep en de tekstsoort. Korte wervende tekstjes in een brochure, duidelijke en goed gestructureerde teksten voor op een website. Commerciële taal om mensen naar de winkel te krijgen, overtuigende teksten om gevaren te doen inzien. De taak van een tekstschrijver is volgens mij grotendeels het inleven in een andere organisatie of persoon. Wat doet de opdrachtgever, wat wil hij/zij communiceren en aan wie? Wie gaat deze tekst lezen en wat wil die persoon weten?

Ik ben dankbaar dat ik kennis mag maken met zulke uiteenlopende vakgebieden en tekstsoorten en kan niet wachten om te zien waar mijn reis me nog meer heen brengt!

 

Ben je benieuwd wat ik voor jou of jouw organisatie kan betekenen? Neem contact op voor meer informatie!

 

 

Geplaatst in De tekstschrijver Getagd met , , , ,

Het ontstaan van deze website

In juli 2016 ben ik officieel ingeschreven bij de KvK. Sindsdien ben ik lekker bezig met allerlei leuke opdrachten en de uitdagingen van het ondernemerschap. Uiteraard hoort daar ook het maken van een eigen website en andere PR-middelen bij. Als ik iets doe, doe ik het goed, dus hierbij laat ik je zien hoe deze website tot stand is gekomen. Om te beginnen wilde ik graag een logo laten maken, voor op visitekaartjes en voor op de Facebookpagina. Die pagina kon dan als voorloper van de website functioneren terwijl ik daarmee bezig was.

Logo & Facebook

Zelf had ik al een idee voor mijn logo: een spreekwolkje met daarin ‘Tekstbureau Linda Schlief’. Een tikkeltje eigenwijs, stoer en vrolijk. Met die input benaderde ik Oscar van Beest van IBC Communicatie en hij ontwierp voor mij dit mooie logo! Ik ben heel blij met het resultaat, want volgens mij past het erg bij mij als persoon en mijn werkwijze. Communicatief, fris, duidelijk.

Met de geboorte van het logo kon ik de Facebookpagina tot leven wekken. Hier houd ik mijn volgers op de hoogte van de ontwikkelingen van mijn tekstbureau en plaats ik updates over waar ik zoal mee bezig ben.

Helemaal zelf, met een beetje hulp

Ik had al besloten dat ik graag zelf een website wilde maken. Hij moest eenvoudig en duidelijk worden, met informatie over wat ik doe, wie ik ben en hoe mensen in contact met mij kunnen komen. Ik deed daarom een WordPress-cursus van één dag bij Louis Wolf. Met handige handvatten, tips en aantekeningen kon ik vervolgens zelf aan de slag. Gelukkig kon ik met vragen nog terecht bij Louis. Daar heb ik veel aan gehad!

Na enkele weken knutselen kan ik nu met trots het resultaat laten zien: deze website. Op deze nieuwspagina zal ik zo nu en dan eens een bericht posten over de ontwikkelingen van Tekstbureau Linda Schlief. Kijk gerust rond en laat me weten wat je ervan vindt in een reactie!

 

Geplaatst in Achter de schermen